Het Repair Café draait!



Web Analytics


Deze Repair Café beschouwing werd juli 2015 in de regionale bladen afgedrukt.
 

Daar zitten ze, de experts van Repair Café Haaksbergen, gebroederlijk naast elkaar achter een lange tafel in een zaaltje van de bibliotheek (sinds 2017 zitten wij in de Hobbywerkplaats). Zoals Hennie, heel handig met fietsen. Daarnaast zit Bennie; voor reparatie van meubels moet je bij hem zijn. Dan Henk en een andere Bennie, de juiste mannen voor defecte apparaten waar een snoer aan zit. Huub is van techniek in het algemeen, Gerard en Laurens ook. Meestal duiken ze trouwens met twee of drie man tegelijk op een kapotte heggenschaar, koffiezetapparaat of stofzuiger. Samen zijn ze er vaak snel uit.
Het is halverwege de ochtend, de specialisten hebben even niks om handen. Op tafel ligt een voltmeter, onder de tafel een krat gevuld met schroevendraaiers, waterpomptang en ander gereedschap.  Een stuk of tien klanten zijn vandaag al geholpen, nu is het tijd voor een kop koffie. Toch veren ze een voor een op wanneer een wat oudere vrouw met een grote grijze koffer zich meldt bij de intake-tafel. Want voordat de experts een defect apparaat onder handen mogen nemen, moet de klant een eenvoudig formulier invullen en ondertekenen. Zo zijn de regels. Het heeft onder meer met aansprakelijkheid te maken.
“Ha, een hele oude Pfaff”, zegt Laurens. Gerard glundert. “Zulke naaimachines zie je niet meer zo vaak, je valt met de neus in de boter”.
Het lampje is stuk, zegt de eigenaresse, terwijl ze de naaimachine uit de vaalgrijze koffer haalt. Normaal gesproken is ze zelf prima in staat om lampjes te vervangen, maar in dit geval krijgt ze het kapje waar de fitting achter zit niet open. Met een schroevendraaier heeft ze aan de bovenkant voorzichtig wat zitten prutsen, maar er gebeurde niks…. Laurens en Gerard knikken begripvol en bekijken de oude Pfaff nog eens goed. Dan schuift Laurens het kapje er vervolgens heel soepeltjes af. “Kijk, u moet alleen even aan de zijkant drukken, dan lukt het. Ach, zoiets moet u maar net weten” zegt hij. Ze kan er gelukkig om lachten. Ze heeft het apparaat al sinds haar zestiende en heeft er talloze kledingstukken op genaaid. Nu gebruikt ze hem vooral voor kleine herstelwerkzaamheden van kleding en appelplukzakjes. Opgelucht verlaat ze het Repair Café. Met een nieuw lampje à € 4,95  in de gauwigheid gekocht bij een onderdelenwinkel om de hoek, kan ze vanmiddag eindelijk weer met haar trouwe machine aan de slag.
Nederland telt intussen circa 300 repair cafés. Repair Café Haaksbergen, afgelopen januari van start gegaan, is een keer per maand open. Volgens coordinator Leo Veldhuis komen er op een woensdagochtend tussen de twintig en dertig mensen uit Haaksbergen en omgeving met hun kapotte spullen op af. “De belangstelling is groter dan gedacht, we hebben veel tevreden klanten. We zitten er zelfs aan te denken om wat vaker open te gaan. En ik denk dat ik de populariteit van het Repair Café ook wel kan verklaren: sinds het uitbreken van de crisis gaan mensen zuiniger met hun spullen om. Verder zijn we met z’n allen milieubewuster geworden. Als iets kapot is, gooien we het niet gelijk weg, maar proberen we het steeds vaker een tweede leven te geven.”
Van kapotte televisie, fiets en broodrooster tot stofzuiger en een trui, alles komt voorbij bij Repair Café Haaksbergen. In de meeste gevallen kunnen de experts de spullen maken, zegt Veldhuis. “Onze vrijwilligers zijn stuk voor stuk vakbekwame mensen en hebben bijvoorbeeld een achtergrond als elektricien of timmerman. Het merendeel is gepensioneerd, maar helpen graag; repareren zit in hun bloed.”
Behalve de aanschaf van onderdelen kost een reparatie in principe niets. Op tafel staat echter wel een fooienpot. “Een vrijwillige bijdrage wordt zeer gewaardeerd” zegt Veldhuis.
Grote spullen, zoals een tweezitsbank met kapotte leuning of een defecte vaatwasmachine, kunnen niet in het Repair Café gemaakt worden. Dan is er echter nog geen man overboord, want die spullen kunnen naar de hobbywerkplaats worden gebracht. De hobbywerkplaats, aan de rand van Haaksbergen, is ook onderdeel van het Gilde Haaksbergen. Daar wordt maximaal drie uur aan een reparatie besteed. Hier zijn minimale kosten aan verbonden van € 2,50.
Breng maar eens een kapotte stofzuiger terug naar de winkel, zegt Gerard. “Je bent zo tachtig euro verder, kijk alleen al naar het uurloon. En als het om een wat ouder apparaat gaat, moet je als klant ook nog maar hopen dat het defecte onderdeel nog verkrijgbaar is.”
Toevallig hadden de experts uit Haaksbergen deze ochtend een defecte, vijf jaar oude stofzuiger onder handen. De aan- en uitknop deed het niet meer. Het was iets met een schroefje, een plaatje en een draadje, het euvel was binnen een halfuurtje verholpen.
Gerard merkt dat vooral ‘de nieuwere apparaten’ moeilijk te repareren zijn, zoals laptops of compactcamera’s. “Het zit al in de naam; zo’n camera zit zo compact in elkaar, dat het al een hele klus is om het ding überhaupt uit elkaar te halen.”
Soms, heel soms wordt de veelzijdigheid van het Repair Café Haaksbergen overschat, zegt coordinator Veldhuis. Onlangs kregen de specialisten een man op bezoek die vroeg of iemand bij hem thuis kon komen om de juiste zenders voor zijn televisie te installeren. Toen hij hoorde dat dat niet kon, reed hij twee oude fietsen met in totaal drie lekke banden naar binnen. Hij werd doorverwezen naar de hobbywerkplaats. Tenslotte vroeg hij of iemand zijn haar kon knippen. Een expert liet op dat moment een heggenschaar zien waar hij mee bezig was en hield deze gekscherend omhoog. Zo van: “mag het ook met dit apparaat?” De klant vond het echter geen goed idee en toverde vervolgens een echte schaar uit zijn broekzaak….
Er zat een klein draadje los bij deze man, maar de experts van het Repair Café konden hem niet helpen. Hij is doorverwezen naar de kapper om de hoek.

Voor verslaggeving zie ook: “Terugblik

Comments are closed.